Zobacz temat
RC Radom » Warsztat modelarski » "Elektryka"
 Drukuj temat
Serwa do AW
Wolfik
Witam Kolegow,

Ostanio zastanawialem sie nad serwami do AW. Obecnie firma poleca S9202 z momentem 50 Ncm przy zasilaniu 5.9 V, a jestem pewien ze jakis czas temu sugerowano S9206 z momentem 95 Ncm przy zasilaniu 4.8 V.

Pytanie czy taki moment wystarczy, i jak to sprawdzic?

Dla mnie jest to troche dziwne i dlatego pytam bardziej doswiadczonych
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
No cóż, chłopaki z Vario chyba "cienko przędą" i dlatego też zalecają takie serwa do makiety ważącej lekko ponad 8 kg (jak dobrze pamiętam), licząc na zwiększoną liczbę kretów - albo komuś na stronce paluszek się omsknął i skrobnął "2" zamiast "6". Nie wiem
Wolfik serwa o takim momencie jak mają S9202 (6.0V: 4.97 kg-cm) to ja mam w swoich makietach, któe ważą 2,4 kg (6.0V: 4.80 kg-cm). Ja na Twoim miejscu pozostałbym przy poprzednim wyborze, czyli S9206 (4.8V: 9.51 kg-cm).
Pamiętam tylko, że rozważaliśmy ewentualną podmianę na serwa chyba Hiteca z zasilaniem na 6 V. Akurat S9206 ma napięcie zasilania tylko 4,8V. W zależności od napięcia zasilania (4,8V lub 6V) należy też dobrać właśnie serwa. Ja jestem zawolennikiem napięcia zasilania 6V dlatego też u mnie te S9206 byłyby zamienione chociażby na HS 965 MG.
Edytowane przez Andy dnia 01-11-2012 21:55
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Sorki Andy, zapomnialem o tej rozmowie.

Przegladajac strony Vario, znalazlem te serwa S 9202 i dlatego sprawdzilem moment. Zaskoczylo mnie to i dlatego wstawilem ten temat.

Jest jeszcze jedna sprawa : czy serwo analogowe moge ustawiac na ok.30 stopni odchylu (czyli - 40%, 0, +40%) przy maksymalnych wychyleniach drazkow w apce czy musi to byc cyfrowe. Posiadam 8 TG S.

A jest sens brania pod uwage HV (7.4 V) zasilanie Nie wiem
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
czy serwo analogowe moge ustawiac na ok.30 stopni odchylu

- zawsze serwo można ustawić na maksymalne wychylenia z apki w tzw. "end points". Tylko czemu chcesz uzyskać maksymalne wychylenia w makiecie AW???.
Wychylenia serw na tarczy uzyska się z ustawienia kątów łopat głównych:

Tryb normal - zawis:
na dole drażka -4
na środku drażka +5
na górze drążka +11
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Tryb normal - zawis:
na dole drażka -4
na środku drażka +5
na górze drążka +11


oki Andy, to co podales to drazek wysokosci. Z tym nie mam problemu. Ale zastanawia mnie drazek pochylu helika, zarowno w boki jak i do przodu lub tylu. Gdy latam na symulatorze to niewielkie wychylenia drazka i juz mam hustawke albo przod-tyl albo lewo-prawo.
Wiec pomyslatem sobie, ze moze moge ustawic tak apke i serwa w realu aby wykonywac wieksze ruchy drazkiem, a smiglowiec przechylal sie wolniej (mniej). Cienko mi idzie zwis w bezruchu na symku Smutek
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
oki Andy, to co podales to drazek wysokosci. Z tym nie mam problemu. Ale zastanawia mnie drazek pochylu helika, zarowno w boki jak i do przodu lub tylu.

Te same serwa, które sterują na tarczy kątami łopat, tak samo sterują jednocześnie przechyłami głowicy, a tym samym i ruchem do przodu i do tyłu. Wszystko to potem reguluje się DR, Expotential, jak również krzywymi.
Trenuj, trenuj, w realu potem zawis będzie łatwiejszy. Uśmiech
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Ale mnie katuje ten temat. Brak praktyki, dlatego nie moge tego pojac Smutek

A propos, wiec nie ma znaczenia czy serwo jest analogowe czy cyfrowe dla tych ustawien.
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
Dla ustawień to nie ma znaczenia.
Tym bardziej, że będą one latały w makiecie, a nie w modelu wykonującym precyzyjne 3D, gdzie szybkość i precyzja działania są na pierwszym miejscu.
Ale za to są to bardzo "prądożerne" serwa, gdyż nawet w pozycji neutrum zużywają prąd. A dla prawidłowści ich działania i całej elektryki w modelu szczególnie śmigłowca (praca co najmniej 4 serw jednocześnie) i tej wielkości, zaleca się zastosowanie odrębnego układu zasilania samych serw i odbiornika.
Rozprawa o "wyższości" serw cyfrowych nad analogowymi: -> http://www.piotrp.../serwa.htm

1. Serwa cyfrowe poruszają się z bardzo dużą dokładnością. I po co skoro na popychaczach, czy bowdenach tak są dużo większe luzy(minimalne, ale są duuuuuużo większe od tych na serwie cyfrowym).
2. Serwa cyfrowe można programować, ale po co wydawać na każde serwo po kilkaset złotych i jeszcze drogi programator, skoro można sobie kupić komputerową aparaturę i mamy te same funkcje(nieliniowość wychyleń, maksymalne wychylenia itp...)
3. Serwa cyfrowe pobierają dużo większy prąd(tak duży, że potrzeba specjalnych wtyczek, które wytrzymają większy prąd i które rozprowadza tylko Multiplex, i nie wszystkie odbiorniki działają z tymi serwami), co owocuje koniecznością dania większych akumulatorów, a w efekcie mamy większą masę modelu. A dzieje się tak, ponieważ serwa cyfrowe z bardzo dużą dokładnością dążą do pozycji, jaką im nakazuje odbiornik i przy niewielkich nawet przeciążeniach właśnie na to pobierają tak duży prąd.

Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Dzieki Andy,

bardziej wyczerpujacego wytlumaczenia na zastosowanie serw analogowych to chyba nie znajde.

A szczerze mowiac, to ma to wszystko sens, nawet dla mnie Uśmiech

A tak a propos, to nie ma jakiejs reguly,ze jak model wazy ok 5 kg to trzeba stosowac serwa o mocy 50 Ncm, a jak ok 10 kg to serwa o mocy 10 kGcm Nie wiem
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Andy
to nie ma jakiejś reguły,ze jak model wazy ok 5 kg to trzeba stosować serwa o mocy 50 Ncm, a jak ok 10 kg to serwa o mocy 10 kGcm

- ano właśnie nie ma Nie wiem
ale tak ogólnie można powiedzieć za Heli Team:

Wybór właściwego serwa

Ważniejsze od wyboru marki serwa jest właściwy dobór do modelu i przeznaczenia.

Szeroki wybór serw od miniaturowych 3-gramowych po ciężkie i wielkie monstra o momencie wielu dziesiątek kilogramów powoduje, że nie ma żadnego usprawiedliwienia dla używania serwa źle dobranego do modelu.

W małych modelach (piankowce, deprony i podobne) tanie serwo 5-9g z pewnością sobie poradzi. Serwa takie jak HXT900 oferują niesamowity stosunek ceny i jakości a są jednocześnie tak tanie że jak się zepsują to się je po prostu wyrzuca.

Piloci małych helikopterów również mogą ich używać o ile nie robią nic więcej poza zawisami czy płaskimi spokojnymi lotami. Są jednak zalety małych i mocnych serw cyfrowych (które ma w ofercie każdy liczący się producent) - prędkość, siła i precyzja - ale trzeba za to zapłacić.

Model sportowo-trenażowy 2-2.5kg byłby idealny do serw "standardowych" np Futaba 3001/3003 czy Hitec 425 lub całej rzeszy innych. Oczywiście serwa z łożyskami kulkowymi pracowałyby znacznie dłużej niż inne ale wielu pilotów używa tanich serw (poniżej 10USD) i nie mają żadnych problemów.

Jeśli zaś latasz akrobacyjnie lub 3D to serwa cyfrowe mogą zaoferować ci znacznie więcej siły, prędkości i precyzji od serwa klasycznych.

Duże helikoptery to kandydaci do wytrzymałych przekładni i cyfrowych wzmacniaczy ponieważ potrzebują znacznie więcej siły (szczególnie do sterowania głowicą i kątem łopat).

Duże samoloty powyżej 26cm3 mogą wymagać serw z metalowymi przekładniami ze względu na duże siły i większe wibracje mechaniki. Jak już zajmiesz się wielkimi modelami będziesz musiał zainteresować się serwami z górnej półki takimi jak Hitec, JR, Savoc, Seiko i tp. Z perspektywy bezpieczeństwa i osiągów nie ma sensu próbować oszczędzać pieniędzy używając czegokolwiek tańszego niż to na co Cię stać.


Poza tym zawsze można posłużyć się tabelką z artykułu na naszym portalu: -> http://rcradom.pl...0serwa.pdf

No i oczywiście jest jeszcze jedna zasada i prawda zarazem:
JEŚLI CHCESZ KUPIĆ SERWO DOBRE I TANIE, KUP DWA.... JEDNO DOBRE, DRUGIE TANIE.


To oczywiście Wolfik nie do Ciebie, ale nie mogłem powstrzymać się, aby tej objawionej prawdy przy tych rozważaniach nie napisać - Z przymrużeniem oka
Edytowane przez Andy dnia 06-11-2012 14:55
Andy rcradom.pl/admin/foto/stukas.gif
 
Wolfik
Ciekawe artykuly o serwach serwuje nam Andy Uśmiech

JEŚLI CHCESZ KUPIĆ SERWO DOBRE I TANIE, KUP DWA.... JEDNO DOBRE, DRUGIE TANIE.


Ale wyglada to na prawde Fajne
Pozdrawiam

Wolfik
____________________________________
8 FG Super

Waarschip 730 - sklejka modelarska
Mig 29 - depron (w budowie)
Airwolf VARIO - carbon (w budowie)
 
Przejdź do forum: